بررسی رنو تندر۹۰ پلاس
تندر ۹۰ پلاس، یک سدان جمعوجور شهری است که درواقع نمونه فیسلیفت شده همان رنو لوگان یا تندر ۹۰ خودمان است. تولید تندر ۹۰ از سال ۲۰۰۴ در کشور فرانسه آغاز شد و پس از کشمکشهای فراوان در سال ۱۳۸۶ راهی خط تولید شرکتهای ایرانخودرو و سایپا گردید. خودرویی که در حال حاضر تحت نام تندر ۹۰ در ایران تولید میشود، نسل اول از این سدان پرطرفدار محسوب میگردد که تولید آن از سال ۲۰۱۲ در کشورهای اروپایی متوقفشده و جای خود را به نسل دوم یعنی رنو سیمبل داده است. متأسفانه ازآنجاییکه مدیران شرکت ایرانخودرو، به کلمه «پلاس» علاقه زیادی دارند، در سال ۱۳۹۵ تصمیم گرفتند بهجای عرضه نسل دوم تندر ۹۰، خودرویی که در سال ۲۰۰۹ توسط شرکت رنو داچیا فیسلیفت شده بود را تحت نام تندر ۹۰ پلاس راهی بازار ایران نمایند. در حال حاضر تندر ۹۰ پلاس در دو تیپ تندر ۹۰ پلاس دنده ای و اتوماتیک به بازار عرضه میشود.
رنو تندر۹۰ پلاس
مزایا رنو تندر۹۰ پلاس
- فضای کابین جادار
- بازار دست دوم خوب
معایب رنو تندر۹۰ پلاس
- عرضه نسخه قدیمی تندر۹۰
- هندلینگ نه چندان جالب
- دید عقب ضعیف
- نفوذ زیاد صدای پیشرانه به کابین
مشخصات فنی موتور ال ۹۰
حجم موتور | ۱۵۹۸ cc |
نوع موتور | موتور بنزین سوز انژکتوری |
تعداد سیلندرها | ۴ |
تعداد سوپاپ ها | ۱۶ |
محل قرار گیری موتور | جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری پاشش چند نقطه ای |
ظرفیت باک | ۵۰ لیتر |
حداکثر توان خروجی | ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی | ۱۴۰ نيوتن متر در ۳۷۵۰ دور در دقيقه |
فیس لیفت رنو تندر ۹۰ ( ال ۹۰ ) ، در ایران و توسط ایران خودرو با نام رنو تندر ۹۰ پلاس ( تندر ۹۰+ )عرضه می شود. از نظر فنی این خودرو هیچ تغییری نکرده و دارای مشخصات فنی همانند نسخه قدیم خود است و تغییرات فقط ظاهری و از نظر تجهیزات رفاهی است که با اولین نگاه به این خودرو متوجه تغییرات ظاهری آن می شوید. تغییراتی مانند : جلو پنجره جدید و طرح جدید سپر جلو و عقب ، همچنین چراغ های جلو و عقب و مه شکن های جلوی و آینه های جانبی همرنگ با بدنه این خودرو نیز تغییر کرده اند و در داخل کابین هم شامل تغییراتی مانند طرح جدید داشبورد، پشت سری های بالنی شکل و طاقچه جدید عقب ،غربیلک فرمان همراه با تنظیم ارتفاع و آپشن های دیگری که میتوانید در جدول های زیر لیست کامل آن را مطالعه کنید.
تندر ۹۰ پلاس در دو نسخه اتوماتیک و دستی تولید و عرضه می شود که از نظر فنی با هم یکسان هستند و هر دو از موتور ۴ سیلندر K4M با قدرت ۱۰۵ اسب بخار بهره می برند.
https://boogh.ir/
مزایا و معایب تندر پلاس
مزایا تندر پلاس
کیفیت فنی بالا و استهلاک پایین قطعات، فضای جادار کابین و صندوق، بازار دست دوم خوب، دسترسی مناسب به شبکه خدماتی و قطعات یدکی، بهبود نسبی طراحی در قیاس با تندر ساده، کیفیت سواری قابل قبول
معایب تندر پلاس
طراحی قدیمی کابین و بدنه در مقایسه با رقبای چینی (علیرغم بهبود نسبت به تندر ساده)، آپشن های بسیار محدود در برابر رقبای قیمتی، ارگونومی نامناسب صندلی عقب، فرمان پذیری ضعیف، ترمزهای عقب کاسه ای
درست است که با آغاز تحریمهای مجدد، روند عرضه محصولات رنو در کشورمان متوقف گردید اما حضور طولانی مدت خانواده لوگان در کشورمان باعث شده که وضعیت شبکه خدماتی و دسترسی به قطعات یدکی این محصولات در کشورمان همچنان مطلوب باشد و در نتیجه مشکلاتی که با خروج زودهنگام برخی از ماشینهای چینی در بازار روئیت شد در خصوص تندر ۹۰ (حداقل به این زودیها) دیده نمیشود. مهمتر آنکه خانواده تندر از نظر استهلاک هم جز کمآزار و اذیتترین گزینههای موجود به حساب میآیند و خیلی دیر به قطعات یدکی نیاز پیدا خواهند کرد. با این وجود رقبایی نظیر برلیانس H330، بسترن B30، دناپلاس توربو با جذابیتهای ظاهری بالاتر و تجهیزات جانبی بیشتر میتوانند نظر بسیاری را به خود جلب نمایند و به عنوان خودورهایی کاملتر و لوکستر (هرچند با عمر مفید کوتاهتر) به مشتریان خدمات رسانی نمایند. بخصوص که دناپلاس با مشکل بازار دست دوم ماشینهای چینی هم روبرو نیست و همزمان از شتاب بسیار بهتر از تندر بهره میبرد. هرچند از نظر استهلاک همچنان لوگان دست برتر را مثل همیشه در اختیار خواهد داشت. در این بین پژو ۲۰۷ صندوقدار هم میتواند به لطف هندلینگ برتر، امکانات بیشتر و ظاهر اندکی به روزتر رقیب شایستهای باشد هرچند تندر با فضای جادارتر کابین، رفتار نرمتر گیربکس اتوماتیک و دوام بالاتر قطعات، گزینه اقتصادیتر و کم آزارتری به نظر میرسد.
به نکات زیر توجه کنید